Wat is branding en hoe doe je aan goede branding?

Wat is branding? is een vraag die jij je en menig ondernemer zichzelf misschien al eens heeft gesteld. Laten we beginnen met waar de term vandaan komt. Een herkomst die je niet direct zou verwachten: de term komt namelijk van het brandmerken van vee. Als een koe vroeger gebrandmerkt was, dan kon iedereen zien van wie het dier was. Vandaag de dag spreken we van branding wanneer je jouw kenmerken als bedrijf ergens op drukt. Ieder bedrijf heeft een eigen identiteit. Een belangrijk onderdeel daarvan is de huisstijl. Daaronder vallen bijvoorbeeld logo’s, maar ook lettertypes en kleurgebruik. 

Aan de branding herkennen je klanten jouw bedrijf (als het goed is) direct. Veel mensen kiezen bovendien liever voor iets waar ze al mee bekend mee zijn. Daarom is het als bedrijf altijd goed om aandacht te besteden aan je bedrijfsidentiteit. Ben je benieuwd hoe je het best een goede branding strategie kunt opstellen? In dit artikel lees je een aantal belangrijke tips. Met behulp van deze tips slaag ook jij erin om de branding van jouw bedrijf te in orde te krijgen.

Het ontwikkelen van een huisstijl

Om te beginnen is het belangrijk dat je een goede huisstijl hebt. Bij het ontwerpen, moet er vooral goed naar de doelgroep worden gekeken. Zo zal een damesmodezaak een compleet andere huisstijl hebben dan een techniek winkel. Denk bij een huisstijl vooral ook aan de kleuren: kleuren roepen vaak verschillende gevoelens bij ons op. Aan de hand daarvan kan bepaald worden welke kleuren voor dienen te komen. Kies je voor een zachte gele huisstijl, of een professionele blauwe huisstijl?

Over ieder onderdeel van je branding strategie moet echt goed worden nagedacht. Zo is ook het logo een essentieel onderdeel en moet je zelfs nadenken over het lettertype op je brieven en website.

Zelf een huisstijl ontwerpen is alleen aan te raden wanneer je zeer creatief bent. Indien je dat niet bent, kun je dit beter overlaten aan een branding bureau. Een specialist kan je bedrijfsidentiteit volledig voor je uitdenken en kan op basis daarvan een logo ontwerpen. Belangrijk is ook dat je als bedrijf uniek blijft en dat jouw uitingen niet te veel weg hebben van die van de concurrent.

Het implementeren van de huisstijl

Als je eenmaal een huisstijl hebt ontwikkeld, is het van groot belang dat deze geïmplementeerd wordt, onder andere op je website. Ook als je een fysieke locatie hebt waar je klanten ontvangt, is het belangrijk dat de huisstijl duidelijk terug te zien is. Dat is namelijk hoe branding marketing werkt. Klanten raken bekend met jouw bedrijfsidentiteit en zijn ook in het vervolg eerder geneigd om nog eens voor jouw bedrijf te kiezen. Vooral wanneer de huisstijl ook nog eens prettig is voor het oog, kan dit zeer effectief zijn voor een goede branding strategie. Veel mensen beseffen niet hoeveel impact een goede huisstijl kan hebben. Als je voor jezelf nagaat bij welke bedrijven je vaak komt, of op welke website of webshop je regelmatig te vinden bent, dan merk je toch dat je vaak voor dezelfde winkels en ketens kiest. Ook wanneer je in een vreemde stad bent, heb je sneller de neiging om voor een bekende supermarkt te gaan. Dat heeft wellicht te maken met de prijzen en de service, maar ook de huisstijl en de gewenning spelen een grote rol.

Hoe ziet een goede branding strategie eruit?

Een goede branding strategie wordt erg breed toegepast. Eventuele brieven voorzie je bijvoorbeeld van het logo van je bedrijf, hetzelfde geldt voor je producten. Ook kun je bedrijfskleding aanschaffen in de kleuren van je huisstijl en bedrukken met je logo. Op die manier raken mensen eerder bekend met je bedrijf. Nog een goede tip is om voertuigen te voorzien van bestickering. Ook dat is een uitstekende vorm van branding. Wanneer jouw bedrijfsauto’s onderdeel uitmaken van je identiteit, maken medewerkers reclame terwijl ze zich op de weg bevinden. Dat zorgt er ook voor dat potentiële klanten bekend raken met je bedrijf en eerder voor jouw diensten of producten kiezen. Je zult je verbazen hoe effectief deze manier van branding is.

Digital branding speelt vandaag de dag een grote rol, zo ook bij Okaia. Zo kun je bijvoorbeeld blogs plaatsen om meer vertrouwen te creëren bij je klanten. Bovendien is het belangrijk dat je op verschillende kanalen ook altijd dezelfde stijl aanhoudt. Gebruik maken van kanalen als Instagram voor de branding strategie van je bedrijf is voor de meeste branches ook onmisbaar geworden.

Design speelt een grote rol voor de online strategie van je bedrijf

De basis van een goede branding strategie is een goed design. Wil je ermee starten? Dan komt er veel designwerk bij kijken. Zo moet een designer bijvoorbeeld een professioneel logo ontwerpen. Ook bestickering kun je laten ontwerpen door een designer, hetzelfde geldt voor flyers, posters en je website. Een strak web design is zeer belangrijk voor ieder onderdeel van je branding strategie. Denk dus niet te makkelijk over het ontwerpen van een logo. Een logo moet opvallen en ook bij je bedrijf passen. Klanten moeten duidelijk onderscheid kunnen maken tussen jou en de concurrent. Opvallen op een overvolle markt is een bedrijfsvereiste voor meer verkoop, winst en succes. 

Een basisprincipe van branding marketing is de vaststelling van een merkidentiteit voor producten en diensten. De behoefte beperkt zich niet alleen tot de marketing van producten. Corporate branding helpt de klanten zich tot een bedrijf te verhouden en in de loop van de tijd een breed scala aan producten of diensten te identificeren. 

Heb jij hulp nodig bij je branding strategie?

Inmiddels heb je het antwoord op de vraag “wat is branding?”. Zoals je hebt gelezen, komt er bij een branding strategie een heleboel kijken. Niet alleen moet er een strategie uitgedacht worden, zo kan zelfs de manier waarop je met klanten communiceert er een onderdeel van zijn. Mocht jij hulp nodig hebben bij het opstellen van de bedrijfsidentiteit van je bedrijf, dan helpen wij je graag verder.

Als specialisten in branding marketing helpen wij je graag bij het bedenken van een passende strategie. Ben je benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek of bekijk onze aanpak! Wij vertellen je graag hoe wij kunnen helpen om jouw online resultaten te verbeteren.